Načo slúži padáčik počas tandemového zoskoku?

padak_pocas_volneho_padu
Padák počas voľného pádu?
Určite vás niekedy zaujalo, čo je to za bielu vec, ktorú môžete vídavať na fotkách alebo videách z tandemového zoskoku z voľného pádu.
Ide o stabilizačný, brzdiaci a otvárací padáčik v jednom. Inštruktor ho vyhadzuje z obalu padáku hneď po vyskočení z lietadla a ustabilizovaní sa do základnej brušnej polohy do 10 sekúnd.
1. Slúži na stabilizáciu voľného pádu. V prípade, že by pasažier veľmi vystrájal a nedržal by základnú pozíciu, tento padáčik dopomáha inštruktorovi k udržaniu bezpečnej polohy. Prevrátenie sa zo štandardnej brušnej polohy na nejakú inú je takmer nemožné.
2. Druhou funkciou padáčiku je brzdenie. Kedže inštruktor a pasažier sú za sebou, je to ako by padal jeden človek s dvojnásobnou váhou a v tomto prípade by mohli padať aj 300 km/h rýchlosťou. Tá však nie je v bezpečnostných limitoch pre otváranie padáku. Jednak by mohlo byť otváranie veľmi silné a neprijemné pre tandemový pár a na druhú stranu by padák nemusel z pevnostných dôvodov dlho vydržať, či skôr by sa opotreboval.
3.Poslednou funkciou je otváranie hlavného padáku. Brzdiaci padáčik po vyhodení z obalu padáka ostane visieť na poistke počas celého voľného pádu aby mohol plniť predošlé dve funkcie. A keď inštruktor odistí poistku, padáčik svojou brzdnou silou začne vyťahovať a otvárať hlavný padák, ako je to v prípade klasických padákov.
V starých výcvikových metódach sa podobný systém využíval aj pre sólo skokanov, ktorým pomáhal udržať stabilnú pozíciu počas prvých voľnych pádov.